27-29.10.2020
W 2 edycji Seminarium Wokalnego Muzyki Dawnej mieliśmy zaszczyt gościć:
dr hab. Susi Ferfoglia, prof. UPJPII – Chorał Gregoriański
dr Agnieszka Budzińska-Bennett – Średniowiecze/Renesans
prof. Marek Rzepka – Barok
Zaczęliśmy od Chorału Gregoriańskiego, z którym w sposób mistrzowski zaznajomiła nas Susi Ferfoglia następującymi prelekcjami:
- Co straciliśmy? Czyli trochę historii śpiewu gregoriańskiego.
- Logika zapisu adiastematycznego
- Pytanie o sens śpiewu gregoriańskiego, czyli egzegeza brzmieniowa
Agnieszka Budzińska-Bennett zabrała nas w podróż w czasie wykładami:
- Otton III, Bolesław Chrobry, Polska i Polacy w muzyce średniowiecznej
- Utwory ku czci św. Klary ze źródeł polskich, czeskich i niemieckich (XIV-XV wiek)
- Muzyka z klasztorów klarysek polskich (XIII-XV wiek)
Niezmiernie ważnymi z punktu widzenia wokalnej praktyki wykonawczej muzyki dawnej były wystąpienia Marka Rzepki:
- Vibrato- funkcja techniczna i jej znaczenie w wykonawstwie muzyki dawnej oraz jej wpływ na interpretację muzyki wszystkich epok
- „Dobry Gust” – rozmyślenia nad poprawnym podejściem do interpretacji dzieła muzycznego w oparciu o wokalne traktaty z okresu XVII-XIX wieku oraz na podstawie porównania nowych nagrań muzyki wyżej wymienionego okresu
Druga edycja SWMD przeprowadzona została pod egidą Early Music PLUS/ RID (Regionalna Inicjatywa Doskonałości), w całości zdalnie, w postaci wykładów online i dyskusji.